Chokladterrin

Efter att ha misslyckats så fatalt med chokladpuddingen som jag gjorde för ett tag sedan valde jag att ge mig på ännu ett obeprövat recept, chokladterrin från den härliga boken Kladdkakor. Skam den som ger sig för denna gång blev det riktigt lyckat. Kanske kan chokladterrin kvala in jämte kladdkaka och bärpaj som de bakverk man alltid kan lita på och vill göra om och om igen. Prova så får ni se!

 

250 g mörk choklad
3 dl vispgrädde
1/2 dl ljus sirap
25 g smör

Eventuella bär till servering

 

Klä in en långsmal form med plastfolie. Hacka chokladen. Koka upp vispgrädden tillsammans med sirap och smör. Dra kastrullen från plattan och tillsätt chokladhacket. Rör tills den har smält och smeten blivit blank och slät. Häll upp smeten i formen, låt svalna för att sedan ställa i kylskåpet över natten.

 

Lossa terrinen ur formen och skär den i skivor. Spola gärna av kniven med hetvatten mellan varje snitt eftersom terrinen lätt blir kladdig.

 

Servera slutligen med någon slags bär. Boken föreslår bigarråer. Jag lyckades äntligen få användning för mina sedan fyra år tillbaka infrysta körsbär som kom från trädgården i Hälsingland!

 

Smaklig spis!