Sommar i mars?

Nu är det högsommar. Tror vissa …

 

Tänk, det är samma visa varje år. Det är bara mars månad och temperaturen ligger väl kring max en femton grader i skuggan. Ändå går folk runt på stan iklädd kortkortaste sommarklänningen, tunnaste linnet, och finaste sommarsandaletterna.

 

Så varmt är det inte. Okej, jag förstår att det i dessa individer bor en desperat längtan efter sommar och sol, men sommarklänningen hör inte hemma på gatorna i mars. Om man redan i mars har krängt på sig julikläderna, vad ska man då ha på sig i juli när temperaturen kanske stiger upp emot trettio grader? Ska man springa runt naken då?

 

Skulle det vara samma temperatur som det är nu i mars, låt säga på självaste midsommarafton, ja då skulle ingen springa runt med bara armar i en flortunn sommarklänning. Nej, då skulle en liten kofta, en varmare tröja eller rent av ett par byxor åka på.

 

Själv har jag såhär i mars på min höjd tagit av mig mössan, bytt ut tumvantarna mot fingervantar och vinterkängorna mot lite lättare vårskor. Vinterjackorna har dock ännu inte bytts ut i förmån till vare sig trenchcoat eller skinnjacka. Det finns tid för det ännu och för allt vad jag vet så kan kylan komma tillbaka. Ja, till och med snön. Än är det inte juni, juli, augusti så ta och häng in sommarklänningen nu va…