Blomsterprakt

 
Nu är äntligen balkongen klar inför sommarens antågande! Man kanske kan tro att det väl inte är någon match att göra i ordning en balkong tillhörande en liten etta. Men det är faktiskt både slitsamt, tidskrävande och därtill dyrt. Med alla växter, jord och diverse tillbehör drar kostnaderna iväg ordentligt. 
 
 
Min balkong ligger som sagt i sydvästläge vilket innebär stekande heta temperaturer de dagar solen bestämmer sig för att titta fram. Som jag tidigare nämnt fungerar därför bara ett visst antal växter och det är inte någon större idé att prova på något nytt inför varje säsong. 
 
 
I år hade jag inte tillgång till bil utan fick vackert cykla till de mest närliggande blomsterhandlarna för att kunna få tag i växter. Därför valde jag på lördagen att cykla till Nelins. Utbudet var inte direkt dignande och priserna var något för höga för min smak. Men jag fick i alla fall tag på lite blå kantlobelia, en härligt rosa hängpelargon och en något luggsliten minipetunia/million bells-aktig växt. 
 
 
På söndagen valde jag istället att åka till Bellis blomsterhandel på Rackarberget för att inhandla resten, det vill säga vanliga pelargoner, fler lobelia och en ros. Pelargonerna blev tre till antalet, eftersom fler inte får plats i min blomlåda, och ceriserosa i färgen. För att vara åtminstone lite innovativ valde jag rosa kantlobelia. Min erfarenhet är att andra lobelia än blå, växter långsammare, men det kanske inte alls stämmer. En ros hittade jag också, lite vit/champagneaktig till färgen. 
 
 
Så var det bara att cykla hem för att plantera, vilket är ett helt företag i sig. Eftersom jag inte har någon egen trädgård och det är lite bökigt att stå på föreningens gemensamma och därefter bära upp alla tunga krukor, har jag inget annat val än att hålla till på köksgolvet. Det är en hel procedur att få till det på ett så pass bra sätt att jag inte smutsar ner hela köket. Jag får lägga tidningar över golvet och släpa upp jordsäckar, lecakulor, innerkrukor, ytterkrukor och balkongdekorationer från källaren. Därefter är det bara att sätta igång. Trots mina ansträngningar hittar jag senare ändå alltid lecakulor som rullat iväg långt ifrån tidningarna till något avlägset hörn av köket, och likaså jorden sprider sig på ett mystiskt sätt över golvet!
 
 
Det enda tråkiga i det hela var att rosen var full i ohyra, och det är inte första gången det händer när jag inhandlat växter från just Bellis. Jag är inte övertygad om att jag kommer att köpa fler växter därifrån nu. Men jag omplanterade i alla fall rosen så får vi hoppas att den tar sig. När jag ändå var i farten passade jag också på att plantera om min lilla grapefruktplanta samt att peta ner några prydnadspumpafrön i små krukor. Dessa hoppas jag kunna plantera ut på landet i Dalarna om svärföräldrarna tillåter vill säga ;) Ja just ja, jag höll ju på att glömma mina potatisar! I sedvanlig ordning planterade jag naturligtvis också två potatisar i en kruka. Det hör liksom till på något vis. 
 

Årets balkongdekorationer består av de sedvaliga gröna glaskulorna, inköpta på Krusenbergs herrgård, den gröna grodan som jag fick av S. i födelsedagspresent, en nyinköpt fjäril som vajar i vinden, den lilla snurran som förstås snurrar ju mer det blåser samt de fina och lena stenarna som jag fick med mig hem från Asturien för två år sedan. 
 
 
Jag hoppas nu att allt växer på sig ordentligt!