Förberedelsernas tid

 
Det är inte så ofta vi har fest nuförtiden. Det brukar bli två gånger om år. När jag fyller år och när min sambo fyller år. Lika bra det, annars skulle jag nog gå under av förberedelser. 
 
 
Oavsett angreppssätt och tema slår det aldrig fel. Jag förbereder festen oproprtionerligt mycket. In extreme. Tanken med min sambos kommande födelsedagsfest är att det ska bli en liten tillställning. En liten födelsedagsfest på temat halloween med lite godsaker att bjuda på. Inga snittar, inga soppor, inga rätter. Kakor och snacks helt enkelt. 
 
 
Halloween-temat kvarstår förvisso, men icke desto mindre är förberedelserna lika stora som om det hade varit en Nobelfest. Ja, eller inte ritkigt, men det är så det känns. 
 
 
I flera veckor, ja, det skulle inte förvåna mig om det är över en månads tid, har jag gjort inköp och förberedelser. Jag har satt ihop ett sedvanligt musikquiz. Lite extra klurigt eftersom det ska följa ett halloweentema. Jag har designat svarstalonger till quizet samt också layoutat röstningstalonger för bästa kostym. Som sagt är det halloween-tema på födelsedagsfesten, och därför har kostymering blivit obligatoriskt. Här var planen att bara klä ut sig lite lätt, men helt plötsligt har jag funnit mig gå all in med god hjälp av F. som bemästrar makeup-arbetet så väl, som den makeup-artist hon är. Det i sin tur verkar ha fått övriga deltagare att också gå all in och sitta hemma och sy och konstruera dräkter på sin fritid, medan andra ligger hemma med ågren över vad kostymen faktiskt ska bestå av. 
 
 
Jag har införskaffat en lampfot, en speciell sorts lampa (stort hemlighetsmakeri kring detta!), spindelnät, servetter, dekorationer, en rejäl duk, ljus, ytterligare rekvisita till min utklädning, jag har provbakat, strukit duken, kånkat hem en gigantisk pumpa och planterat ljung på balkongen. Fejat och dammat har jag påbörjat. Igår bakade jag en sats godsaker. En till behöver göras. 
 
 
Ja, ni hör ju. 
 
 
Nedan ser ni en av de tänkta godsakerna. Spider cookies. Denna exempelkaka har tydligen visats upp för ett antal personer på regementet av såväl min sambo som hans vän. Kanske inte så mycket för att de är imponerade av min skapelse, utan snarare mer på temat "man är alla olika när det gäller förberedelser och vad man väljer att lägga sin tid på!". 
 
 
Så sant som det är sagt. Måtte denna födelsedagsfest bli lyckad. Jag är säkerligen trött och utpumpad redan innan den har börjat, i sedvanlig ordning. 
 
 
 
 
1
josefin

Det är ju det roligaste! Att förbereda alltså! Ha nu en fantastisk kväll!

Svar: Det har du faktiskt rätt i. Särskilt dukning är roligt. En fantastisk kväll blev det till slut. Mer om det här sedan...
Rebecka Ell