Med fullt fokus på suget

 
Att köpa dammsugare är som att köpa en bil. Det finns en hel uppsjö med modeller, färger och funktioner. Jag vet inte hur lång tid det tog för oss att bestämma oss för den rätta modellen och ett åtskilligt antal timmar lades ner på att besöka olika butiker och jämföra modeller. 
 
 
En dammsugare är ett nödvändigt ont i min värld. Apparaten som sådan kommer aldrig att vara tillräckligt estetiskt tilltalande för min smak och den kommer heller aldrig att vara så pass behändig att det gränsar till perfektion. En dammsugare kommer alltid att vara en teknisk apparat som stundtals kommer att göra mig på dåligt humör när den ska släpas runt på. 
 
 
Ett flertal försäljare gjorde sitt bästa för att få oss att köpa just sin favoritmodell. Iklädda propra jobbkläder förespråkade de allt från platta sladdar, parkettmunstycke, låga decibel, enastående motoreffekt till fyrhjulskonstruktion. Priserna varierade från humana till charterreseklass.
 
 
Vi benade ner våra krav till lång sladd, tystgående och något sånär skonsamt munstycke, då vår gamla dammsugare repar de flesta parkettgolv till oigenkännlighet. Därför har vi de senaste månaderna dammsugit utan munstycke och krupit runt svepandes endast med röret. Olidligt! 
 
 
Efter mycket om och men fastnade vi slutligen för en dammsugare. En tyst sådan. Faktiskt den mest lågmälda på hela marknaden. Den är svart med limegröna detaljer samt miljövänlig på något sätt jag ännu inte begripit. Lägg därtill en fräsigt limegrön extra lång sladd, ett parkettmunstycke och det faktum att den faktiskt är så tyst att man inte tror att den är påslagen ens en gång!
 
 
För första gången i världshistorien blev det närapå slagsmål mellan mig och min sambo vem som skulle få äran att dammsuga först! Den ni! Nå, denna inledningsvisa förtjusning lär dämpas ganska snart. 
 
Den stackars apparaten har dock redan fått visa vad den går för då vi igår dammsög upp en väldigt otäck gynnare till insekt som prasslade i en pappkasse. Hur den kommit dit vill jag inte veta. Idag passade jag på att dammsuga upp mina underkläder. Fullkomligt meningslöst!