I väntan på...

 
Jag kan inte riktigt sluta skriva om det här med service och leveranser. Det känns verkligen som att vi haft otur på sistone. 
 
 
Ikealeveransen lyser naturligtvis fortfarande med sin frånvaro. Fortfarande, flera månader senare gapar vissa skåp och lådor tomma i väntan på lådfronterna. Men där finns inget att göra mer än att vänta. 
 
 
Fläkten. Ja, jag vet inte riktigt vad som hände där. Vi köpte alla våra vitvaror från Salléns, efter rekommendation. Det började väldigt bra. Trevlig säljare, bra pris, bra produkter. Men uppenbarligen gick någonting snett eftersom vi fick en annan fläkt levererad hem till oss än vad vi hade tänkt. 
 
 
I min och min sambos värld står det tydligt att vi överhuvudtaget inte pratade om annat än en kolfilterfläkt. Det fanns liksom inte på kartan att vi skulle ha något annat och vi upplevde att säljaren var med på noterna. Likväl beställdes en annan fläkt, säljaren försvann på semester och ville därefter inte kännas vid att beställningen blivit fel. Nya delar beställdes och vi behövde inte betala för dessa. Generöst, absolut! Men de delar vi fick passade inte till vår felbeställda fläkt och efter ett antal samtal till Salléns fick vi veta att det inte fanns något att göra åt saken. Den del vi ville ha fanns inte längre att beställa separat från leverantören, i det här fallet Franke. Någonstans här tror jag säljaren började bli irriterad på oss. Trots att mig veterligen har vi inte varit annat än trevliga. 
 
 
För att verkligen reda ut detta till botten kontaktade jag själv leverantören, men fick inte något svar via mail tillräckligt snabbt, så därför ringde jag upp. Företag av idag saknar nämligen förmåga och/eller kapacitet att besvara mailfrågor tillräckligt snabbt. Jag blev dock mycket väl bemött och efter en hel del utredande stod det klart att den del vi önskade mycket riktigt inte längre fanns att få. Förslaget blev att på eget manér helt enkelt såga av en av täckplåtarna. Det var alltså kring dessa delar som problematiken uppstått. Inte en helt okomplicerad åtgärd för övrigt, om man vill få det snyggt. 
 
 
Nå, lampskärmen från Tre generationer inredning då? Jo, den lyser alltjämt med sin frånvaro, som jag skrivit tidagare, sedan juni. Jag blev till slut tvungen att skicka ett mail med en något skarpare ton och fråga vad som egentligen händer. En tid senare fick jag ett mycket trevligt svar, dock utan lösning. Leverantören av skärmarna verkar inte vara i stånd att kunna skicka en sådan till butiken. Sedan dess har jag åter varit i kontakt med butiken och de är verkligen, verkligen trevliga på alla sätt och vis så där kan jag inte klaga. Men leverantören är jag som sagt inte imponerad på. 
 
 
Som om inte det vore nog har vi nu också försökt beställa ett soffbord. Från EM-möbler. Vi blev så glada när vi av en slump stötte på det perfekta soffbordet (trots att det kommer från en möbelkedja) och meddelade expediten att vi ville köpa det. Naturligtvis fanns det inte hemma på lager. Det verkar vara så nuförtiden. Inga produkter finns någonsin hemma utan måste beställas. Affärerna är som ett tomt show room utan någon som helst lagerhållning. 
 
 
Nå, expediten lovade att ringa dagen efter för att meddela leveranstid på bordet. Tror ni att hon ringde? Naturligtvis inte. Som sagt, företag av idag har helt tappat förmågan att hålla vad de lovar och ge förstklassig service. 
 
 
Det slutade med att jag fick ringa upp och den person jag då fick tala med ställde sig frågande till ärendet. Någon sådan expedit så som jag beskrev henne fanns inte längre. Hon hade nämligen slutat för en dag sedan och dragit utomlands. Snacka om maximal otur! 
 
 
Nå, denna nu nya person lovade att höra av sig vilket hon faktiskt gjorde, via SMS! Det är i det närmaste skrattretande. Vilket seriöst och stort möbelföretag meddelar sina kunder via SMS? Nog kan man väl kosta på sig ett telefonsamtal åtminstone? Nå, i SMS:et stod att bordet hade en leveranstid på två veckor, så jag svarade att vi då gärna beställer ett sådant bort. 
 
 
Något svar fick jag inte. Ingen bekräftelse, ingenting. Kan beställningen då verkligen ha gått iväg? Jag fick förstås ringa och dubbelkolla detta idag och mycket riktigt hade naturligtvis beställningen på intet vis gått iväg. 
 
 
Två veckors leveranstid tror jag inte det minsta på för övrigt. Med vår tur lär det väl dröja en sex månader innan bordet eventuellt står på plats. 
 
 
Nå, jag är således urless på alla dessa ärenden som cirkulerar och som aldrig blir avslutade. Maila hit och ringa dit. Sällan någon snabb respons eller service att tala om. Hur är  det med folk som arbetar i servicebranschen idag egentligen? Finns det någon säljare som värdesätter sitt jobb och sin uppgift och som verkligen brinner för de produkter de säljer? Det verkar sannerligen inte så. De anställda verkar hårt sagt ofta vara en hop unga slashasar som i väntan på någon slags break through i livet, mest håvar in sin lön utan att ha gjort sig förtjänt av den. Men det finns ju alltid två sidor av allt, så någon skulle säkert kunna beskriva mig som en både otydlig och besvärlig kund som inte alls varit särskilt tydlig i sina beställningar. Men jag vill ändå tro att så inte är fallet. 
 
 
Kunder idag, 2014 är medvetna och ställer krav. Jag, naivt nog, tror att man som köpare kan få sina produkter genom att vara trevlig och tålmodig. Jag vill på intet sätt tro att man måste vara burdus, bestämd och otrevlig för att få igenom sina köp. Men det verkar banne mig inte finnas något annat alternativ.