Patchwork

 
Jag trodde att vi aldrig skulle kunna enas om en vardagsrumsmatta. Det är ju så svårt. Mattor liksom. Hur många varianter som helst och ändå inte. 
 
 
Efter lite undersökningar på nätet stod det klart att Uppsalas utbud av mattor är väldigt standardiserat och därför vände jag mig mot Stockholmshållet istället och blev glad när jag hittade Ullmans mattor
 
 
Dit for vi i lördags. Tänk att ett köp kan gå så snabbt som det gjorde just där och då. Omedelbar hjälp. Vi hann knappt innanför dörren innan vi fick service och vi hann bara kasta ett snabbt öga på den matta vi hade funderat på, för att bestämma oss att den skulle vi ha! Tänk om alla köp kunde gå till så snabbhets- och servicemässigt. 
 
 
Glada i hågen stuvade vi in vår nya matta i bilen och satte vidare av. Mattan är underbart turkos och gjord i patchwork- teknik. Väl hemma skyndade vi oss att lägga ut och oj vad rummet förändrades. Till det bättre. Färgerna passade perfekt med den turkosa väggfärgen och den mörkgrå soffan. 
 
 
Det kändes också rent av lite högtidligt att få sätta sina bara fötter på det väldigt mjuka underlaget. Något smärre olustigt kändes det dock att äta middag framför tv:n. Med vår otur som vi haft på sistone skulle det inte förvåna mig om vi kommer att spilla ner den inom snar framtid. Eller tänk om någon gäst skulle göra det, ännnu värre! Men så känns det alltid när något är nytt. 
 
 
Just nu kan jag i vilket fall som helst knappt slita blicken från mattan var gång jag passerar vardagsrummet. Det måste vara kvittot på ett lyckat köp!