Trött 30-plussare möter 20-åring med kajal

Kundservice är bra. För det mesta når den sällan över mellanmjök i prestation. Men vad som är bra kundservice går förstås att tvista om. När jag går in i en butik vill jag gärna bli uppmärksammad utifrån aspekten att den som står bakom disken ser mig, säger hej och frågar om jag vill ha hjälp med något. Vill jag inte det blir jag gladeligen lämnad i fred eftersom jag vill strosa runt i  butiken på egen hand. 
 
För en tid sedan hade Åhléns kundkväll. Jag misstänkte att det skulle vara mycket människor på plats och tänkte att det nog inte var ett lägligt tillfälle att kika på lite olika produkter just då. Men jag gav det ändå ett försök. 
 
Jag stannar upp ett steg vid hyllan för Rituals produkter. Det jag ville titta på var om en vanlig handtvål fanns i en särskild färg. En yngre tjej ser tydligen att jag stannar upp och suger direkt in mig i sales-snacket. "Känner du till Rituals produkter?" frågar hon. Hon måste vara i tjugoårsåldern tänker jag och noterar i samma veva att hon nog sminkat sig själv för kvällen. Eyelinern är kanske lite överdriven, eller så är det jag som är gammal och mossig. Jag ser mig omkring och noterar att det faktiskt kryllar av "kundeventsbiträden" som alla tycks ha lagt krutet på makeupen. Det är lösa fransar, röda läppar och contouring så det står härliga till. Men gud vet vad hon tänker om mig förresten. Kanske "Trött 30-plussare i behov av stora doser concealer"? 
 
Jag mumlar till svar att jo visst känner jag till Rituals produkter, men att... längre hinner jag inte eftersom ivrigt försöker få mig att dofta på en av produkterna. Dessvärre går det inte så bra när hon ska demonstrera produkten eftersom den hon valt förmodligen är i gelform och att spruta ut det hejvilt är nog inte en så bra idé. "Men åh så dumt!" muttrar hon lite förläget. "Ja, du kanske kan känna doften ändå", säger hon och viftar med flaskan under näsan på mig. Jag doftar artigt och säger "Oh" och "Ah" över att det luktar gott. Inte för att jag känner något, men ändå. 
 
Jag frågar om det är så att den handtvål jag är ute efter finns i den färg som jag önskar. Besviket får hon konstatera att den inte finns. Däremot upplyser hon mig om att om jag handlar produkter för över trehundra kronor ikväll så får jag faktiskt en av Rituals handkrämer på köpet. Hon tar fram tuben och frågar om jag känner till den. Jag medger att jag gör det och att jag faktiskt har en sådan i min ägo. Hon ser lite besviken ut men säger i alla fall hurtigt att den är väldigt bra. 
 
Jag säger lika hurtigt att det väl är bäst att jag kikar runt lite i butiken efter nödvändiga produkter om jag nu förväntas handla för mer än trehundra kronor och avlägsnar mig så snabbt jag kan. Faktum är att jag aldrig skulle komma på tanken att random-handla produkter för den summan om jag verkligen inte var i behov av någonting specifikt. Nu är jag visserligen på jakt efter både den ena och den andra produkten men att bli infångad av kundevents-människor på det där sättet är mer än vad jag mäktar med. Så fort jag närmar mig en hylla med produkter ser jag i ögonvrån hur jag är på väg att omslutas av kundeventsbiträdena och det gör mig inget annat än stressad. Service är bra, men ibland kan den också bli alltför påträngande. 
 
Likt en jagad gnu bestämmer jag mig illa kvickt för att fly fältet och komma tillbaka en annan dag när servicen är tillbaka på mellanmjölksnivå...