Än snöar det inte...

 
För några dagar sedan snöade det några flingor. Somliga tycktes bli glada och upplivade. Själv tillhörde jag inte riktigt den skaran. Jag skulle klara mig utan minusgrader och snö hela året. 
 
 
För varje dag som gå nu och där temperaturen håller sig kring drägliga tio grader blir jag lättad. För varje dag som går då det inte faller någon snö känner jag mig nöjd. 
 
 
Det betyder nämligen att jag kan undvika mina vinterjackor och mina vinterskor ännu en tid. Jag kan fortfarande låta fossingarna andas i höstskorna istället för att stänga in dem i ett par vinterstövlar. Jag kan fortfarande använda min trenchcoat och behöver inte ranta runt i min varmaste vinterjacka och ändå frysa som aldrig förr. Och jag kan fortfarande cykla till jobbet utan att slå mig fördärvad på ishala gator. 
 
 
Det är sådant jag får hålla fast vid i denna den mörkaste av månader. Men om inte alltför länge vänder det igen och blir ljusare. Ah, vilken fröjd det ska bli!