En världskarta, en skalbagge och ett körsbär

I mer än tre år har vi bott i vår lägenhet. Först nu har vi lyckats få upp några tavlor i vardagsrummet. Jag gillar det här med tavlor men det känns också väldigt definitivt att borra hål i en vägg och hänga upp något. Om man ångrar sig ger det ju lite merarbete att ta ner tavlan och dölja borrhålen. Dessutom gillar jag också idén med fria väggytor. Ett rum får inte bli för plottrigt.
 
Hur som helst lyckades min sambo till slut enas om att en tavellist kunde vara den perfekta lösningen för vardagsrummet. Visserligen är listen definitiv men tavlorna kan bytas ut efter humör och tycke. Med tavlor så menar jag egentligen affischer, dvs tryckta alster. Det tycker jag är snyggast. Canvas ger jag inte mycket för och att gå till en konsthandel och köpa riktiga tavlor, nja, där är jag inte riktigt än. 
 
Ett tryckt motiv måste dock betyda något. Nog därför det tagit sådan lång tid att bestämma sig. Slutligen landade vi i en världskarta, en skalbagge och körsbärsblom. Orginiellt? Det låter sannerligen inte så... 
 
En världskarta var given. Så långt tillbaka som jag kan minnas har jag fascinerats av kartor. De är porten till världen. Framför en karta kan man sitta och drömma sig bort till platser man besökt eller vill besöka. Jag och min sambos förhållande har präglats av resor. Vi gillar att resa och vill resa. 
 
Skalbaggen då? Den får symbolisera djurlivet. Min sambo fiskar, binder sina egna flugor och är allmänt ganska förtjust i just insekter. Det är inte jag, i insekter alltså, men väl i djur och natur i övrigt. Ett plus är att skalbaggens gröna färg passade bra mot den turkosa väggen. 
 
Körsbärsblom? Är inte det klichéartat så det skriker om det? Jo, faktiskt. Om det inte hade varit för att jag tagit fotot själv. På så sätt fick jag in ett annat av mina intressen, foto. Det är dessutom en liten flirt till vårt tredje gemensamma intresse; naturen. Någonting rosa behövdes för övrigt också som en liten brytning till den turkosgröna skalan. 
 
Jag blev i alla fall nöjd med slutresultatet och ser fram emot att framöver få byta ut affischerna både vad gäller motiv och storlekar. 
 



 
affisch - foto - fotografi - inredning - tavlor