Höstförberedelser

 
Dagen har till del ägnats åt att städa undan sommaren på balkongen. Alltid lika sorgligt på något sätt. Sommarsäsongen är ju som bekant en favorit. 
 
 
Samtidigt var det dags. Pelargonerna hade, trots fortsatt knoppning, antagit en mystisk rödaktig nyans. Långt ifrån de gröna och frodiga pelargoner som min granne "Pelargondamen" fortfarande har på sin balkong. Million bells-blomman verkade också ha packat ihop för säsongen. Förvisso fortfarande i blomning, men spretig och anfrätt av löss. 
 
 
Jag passade också på att försöka vinterförbereda min lilla grapefruktplanta. Den lilla plantan har varit grön och fin hela sommaren och verkligen trivts i den gassande hettan som söderläget erbjuder. Normalt sett brukar jag ha mina citrusplantor inomhus, men efter att ha läst ett antal böcker har jag förstått det som att man behöver framkalla "riktiga" årstider för att plantan så småningom ska gå i blom. 
 
 
Hur den ska klara eventuella tjugo minusgrader i januari har jag inte listat ut ännu, men idag virade jag i alla fall in krukan i ett lager bubbelplast för att avsluta med ett sådant där brunt och frasigt blompapper. Kanske står det emot kylan lite. 
 
 
Det allra märkligaste är att det ser ut att vara en blomknopp i plantan, men det kan ju bara inte vara möjligt eftersom jag också läst att det tydligen tar flera år innan detta händer, om ens. Men vad kan det annars vara? 
 
 
Höstsäsongen har jag i alla fall inlett med plantering av astrar. De piggar upp på balkongen. Rosen får också hänga med en stund till, liksom hängpelargonen.