Om jag skulle välja om

 
Om någon för femton år sedan sagt till mig att jag skulle jobba med det jag gör idag vet jag inte riktigt vad jag hade trott. Min ursprungliga plan var nämligen långt från det jag uträttar nu om dagarna. 
 
 
För femton år sedan fanns det nämligen bara ett yrke jag verkligen satsade mot och det var veterinär. I äldre "Mina vänner"- böcker (som jag faktiskt själv oftare fyllde i än mina vänner!) gick det dock att läsa att jag, förutom att bli veterinär också önskade bli sådant som hoppryttare och marinbiolog. Eftersom jag inte ägde någon egen häst och heller inte var överdrivet förtjust i att tävla till häst, vare sig då eller nu, hade nog hoppryttare kanske inte varit ett så bra alternativ. I egenskap av marinbiolog såg jag mig själv guppa ute till havs för att fästa någon nymodig sändare på ryggen till valfri val. Men respekt som jag har för djupt vatten vet jag heller inte om det varit en riktig fullträff. 
 
 
Nå, nu blir ju inte alltid livet som planerat. Jag blev aldrig någon veterinär. Det är inget jag sörjer dagligen, men ibland händer det att jag funderar på hur det skulle ha varit om jag blivit det. Hade jag då klockan 13.30 en vanlig torsdag stått och vaccinerat valpar, räddat en häst från kolik eller varit tvungen att avliva en ko, istället för att som idag kanske planera ett marknadsföringsevent, skriva en artikel för hemsidan eller attestera fakturor?
 
 
Idag har jag, oftast, en klar bild av vad jag vill göra. Jag vill arbeta främst med marknadsföring och gärna inneha en titel så som informatör eller, så som jag har idag, kommunikatör. Jag vill arbeta för att företag ska kunna profilera sig på marknaden, öka varumärkeskännedomen, öka sin populartitet, tillväxt eller vad det nu må vara. Jag vill jobba med språk, layout, design, text, bild och formspråk. Allt detta på ett företag vars grundidé jag står bakom. 
 
 
Men ibland händer det att jag stannar upp och frågar mig. Hur hamnade jag där jag är idag? Är det här verkligen vad jag vill? Är det det här jag är ämnad att göra och vad jag passar för att göra? 
 
 
Det är då jag börjar göra listor i huvudet på vad jag, om jag skulle omutbilda mig, skulle välja att studera till då. Då kan yrkena jag funderar på te sig väldigt olika i förhållande till varandra. Här kommer därför min högst personliga lista på yrken, utan inbördes ordning, jag skulle kunna tänka mig att arbeta som om jag fick lov att börja om. 
 
 
Kirurg/obducent
Som ung hade jag en vision att arbeta som obducent eller kirurg. Det har alltid förvånat mina medmänniskor. Ibland förvånar det också mig själv ska jag villigt tillägga. Det har väl främst handlat om en fascination för det vetenskapliga och en tanke om att utföra ett nog så viktigt arbete om än lite i bakgrunden. Jag har aldrig drömt om att bli en läkare som dagligen träffar sina patienter, klämmer, känner, levererar bra och dåliga resultat. Jag skulle i så fall hellre vilja utföra stordåd lite i det dolda. Att med fingertoppskänsla och säkerhet utföra min kirurgi så att min tyste och nedsövde patient får livet åter. Tänk så många människor jag kanske skulle glädja utan att behöva vara den som leverar beskedet. 
 
 
Obducent är ju lite annorlunda. Samtidigt en viktig uppgift att få svar på vad som hänt och därigenom på något sätt ändå hjälpa anhöriga. Och likaså få arbeta vetenskapligt. Men visst, det kanske ändå skulle vara lite väl magstarkt. Kanske skulle jag få svårt att koppla av hemma efter allt jag sett? Kanske skulle jag bli en kuf, så som de framställs i kriminalserier på TV?
 
 
Jurist
Ibland föreställer jag mig att jag skulle passa som jurist. "Ja, det tror jag", sa en vän häromdagen. "Man har i alla fall bilden av att du är väldigt organisatoriskt lagd." Jo, det är i alla fall ett som är sant. Min bild av advokat- och juristväsendet är dock förmodligen inte riktigt sann. Jag vet inte så mycket mer om yrket än det jag sett på TV och då går man runt i tjustig kostym hela dagarna och finner nöje i att tala inför folk, vilket jag i och för sig mycket väl skulle kunna tänka mig. Jag tror dock att jag skulle vara så kräsen när det kommer till vilka fall jag skulle vilja åta mig, att det förmodligen skulle bli rätt skralt om dem. 
 
 
Landskapsarkitekt/Trädgårdsarkitekt/Arbeta med trädgård
En grön ådra har jag i mig. Plantera och växter är något jag tycker mycket om. Och som så många andra beskriver det är det avslappnade och rofyllt att påta i jord. Växter innebär liv, skönhet och färgprakt. Som arkitekt kanske man dock befinner sig mer på kontor än ute med fingrarna i jorden? Vad vet jag. Om det nu vore så att man befann sig väldigt mycket utomhus i ur och skur, kanske det vore mest trevligt under sommarmånaderna ändå? Eller tar man "utepaus" under vintermånaderna? Jag inbillar mig att det kanske inte alltid är roligt att ligga ute i en rabatt i hällande regn. Men meningsfullt och kreativt skulle arbetet i vart fall kännas. Skissa upp en trädgård till någon, välja bland olika marktäckare, bli expert på spännande busknamn och veta allt om olika äppelsorter eller så. Det låter väl härligt?!
 
 
Ingenjör
Mitt flygintresse växer sig större. Jag är helt enkelt intresserad av flygbranschen, och det är den bransch jag faktiskt helst skulle vilja arbeta inom även när det gäller marknadsföring. Det är allt från flygplatser, till passagerarflyg, till olika flygbolag, till flygplansmodeller, till flygplanens inredning, design, utseende, flygkapacitet, militärflyg, helikoptrar etc. 
 
 
Skulle jag idag skola om mig till ingenjör skulle jag således vilja rikta in mig mot flyg. Jag vet inte exakt hur jag skulle gå tillväga för att hamna inom just detta område, men jag skulle mycket väl kunna tänka mig att sitta på ett kontor och utarbeta morgondagens flygmaskiner ur än den ena, än den andra aspekten. 
 
 
Bröllopskoordinator
En gång i tiden gick tankarna på att starta egen firma och agera festfixare i bröllopsbranschen. Jag såg mig själv åka runt i en rosa bubbla med mitt företags namn i snirkligt vitt på bilen. Jag tänker mig att min organisationsförmåga och också min kreativa sida även här skulle få komma väl till pass. Jag skulle fixa de finaste buketterna, de mest skrivstilsaktiga tjusiga inbjudningskorten och färgkoordinera allt minutiöst. Men kanske är det helt enkelt så att jag egentligen läst alldeles för många chiclit-böcker i ämnet. Jag är nämligen inte så säker på att eget företagande och bröllopsbranschen i sig är sådär luddigt rosa och enkelt alla gånger. 
 
 
Diplomat
Det yrket ligger i min absoluta topp, vilken önskedröm. Så allmänbildat det hade känts att få titulera sig så. Tänk att bland annat få:
  • Främja Sveriges utrikes- och säkerhetspolitiska intressen
  • Analysera globala skeenden och utvecklingen i skilda länder och regioner
  • Bidra till styrningen av det svenska multilaterala och bilaterala biståndet
  • Främja Sveriges handel och näringsliv internationellt liksom utländska investeringar i Sverige

Så som det står på regeringens hemsida att en diplomat gör. Och vad ett par språkkunskaper verkligen skulle kunna få användas. Om jag skulle välja att studera om idag skulle jag gladeligen kunna tänka mig att fokusera på både statsvetenskap, internationell ekonomi, freds- och konfliktstudier vilket jag upplever skulle vara gångbara och bra kurser för den fil.kand som krävs för att ansöka till diplomatprogrammet. För övrigt verkar det som att man med lite statsvetenskap och ekonomi i botten kan få nära nog vilken tjänst som helst. 
 
 
Volontärarbetare 
Varje gång jag ser en naturdokumentär med allas vår fantastiska David Attenbourough får jag lust att ta mitt pick och pack, dra till någon avlägsen plats på jorden och ägna mig helhjärtat åt att rädda något nära nog utrotningshotat djur. Jag skulle stå där i mina khakifärgade shorts omgiven av noshörningar, geparder, havssköldpaddor eller vad det nu månne vara och veta allt om djur och natur. Vad meningsfullt det skulle kännas på något vis. Ja, det skulle det verkligen göra. 
 
 
Ja, drömma kan man ju göra. Det gäller dock ändå att vara nöjd med de val man gjort och få ut det bästa av det, då det eventuellt skulle kunna vara lite komplicerat att utbilda sig till alla dessa yrken, inte sant? Dock tycker jag det är mycket intressant att då och då fundera kring dessa frågor. I nuläget får jag dock nog så lov att vara nöjd med min valda utbidning inom språk, media och kommunikation och då och då lägga till lite fördjupningskurser inom området. 
 
 
Vem vet, om några år kanske jag jobbar med att marknadsföra endera en juristfirma, ett trädgårds- och parkmecka, en kirurgisk klinik, en bröllopsfirma, något naturprojekt, självaste regeringen eller en flygplats. Är det kanske den bästa kombinationen?