Könsroller

Könsrollerna hemma hos mig och min sambo är nog ganska stereotypiska när jag tänker efter. 
 
 
Matlagning
Min sambo är den som steker köttet och rent generellt lagar den avancerade maten. Det har ju blivit lite så nuförtiden, att männen tagit över kökets domäner så att säga. Min sambo är därför självklart också den som grillar. Själv håller jag mig till att duka fint med servetter (som ingen använder), göra efterrätter samt sylta och safta. 
 
 
Badrummet...
...är min domän. Jag städar det en gång i veckan. Jag gör rent handfatet, gnor som bara den på golvet och sprutar ymnig mängd JIF i toalettstolen. Jag mumlar, vad jag tycker är ganska tydligt, flera gånger till min sambo att "Nu är det dags att göra rent badrummet igen!", med någon slags förhoppning om att han vigt skall hoppa ur soffan och ta tag i toalettborsten. Men nej. Jag tror dock att han tror att han gör rent toaletten ganska ofta. Ni vet, så som man liksom kan föreställa sig så intensivt och hårt att man ska göra en massa sit ups om kvällarna, att man nästan tror att man gjort femtio stycken fastän man inte ens rört sig en milimeter ur soffan. Men faktum kvarstår att min sambo endast gjort rent badrummet två gånger sedan vi flyttade in i lägenheten i januari. Att jag håller räkningen? Ja, jo... 
 
 
Bädda sängen
Mhm, det är min grej också. Det är nämligen lite jobbigt att göra det och då tror jag att min sambo tycker att det är enklare att steka en biff, fylla på spolarvätska eller såga av en planka. Överkastet till sängen är ganska stort och då måste man liksom springa från ena sidan av sängen till den andra, fram och tillbaka, för att få det tjusigt och på rätt plats. Så ja, det är jag som bäddar kan man väl säga. 
 
 
Dammsuga
Jo, men det delar vi på. Typ. 
 
 
Såga, borra, forcera tegelväggar, skruva ihop köksinredning med mera - grovrenovering
Min sambos gebit. I somras när tegelväggen skulle forceras för att skapa en ny dörröppning in till köket, ja då tog jag mitt pick och pack, gick ut på gården och lade mig för att sola. Ytterst bekvämt. När jag gick tillbaka upp möttes jag av en lägenhet fullkomligt dimmig av ett rödkornigt fint damm. Då tog jag vid och dammade, putsade och fejade tillbaka lägenheten i dess ursprungliga skick. 
 
 
Dekorera - finlirsrenovering
Lite mer av min grej skulle jag vilja säga. Självpåtaget. Jag smyger dit lite inredningsdetaljer som jag tycker är fina och hoppas att min sambo ska tycka likadant. I cirka en tre veckors tid lyckades jag ha två fina porslinshästar ståendes på fönsterbrädan i sovrummet utan att han noterade det. När han väl gjorde det, verkade han inte särskild imponerad och muttrade någonting om att han skulle ställa dit sin gedigna glaspjäs föreställandes en golfare. Då suckade jag resignerat och började fundera på nya ställen att ställa mina två arma hästar på. 
 
 
Rörmokeri (det vill säga avloppsrensning)
DET vill jag lova är min grej. Här spränger vi könsrollerna! Det är inte så att jag inte har försökt lägga över uppgiften på min sambo, men det går liksom inte. I veckor, ja om det inte är månader, har avloppet till handfatet på toaletten fungerat mycket bristfälligt. Att spola om än så lite som ett par droppar vatten har bildat en hel sjö av som liksom inte vill rinna undan. Trots att jag försökte vänta ut min sambo hände inget och jag fick ta saken i egna händer igår. 
 
 
I en gammal lägenhet som vår verkar avloppsrensning inte ha varit prioriterat. Jag fick skruva isär alla möjliga och omöjliga delar för att undersöka varför vattnet inte rann igenom. Gistet och gammalt som delarna också är var jag nära nog att spräcka hela eländet. Nå, att vattnet inte rann igenom var inte så konstigt. De allra flesta möjliga ingångar var igenkleggade av åratal av smuts. Nästan som läderartade sjok av hår, slajm och smuts.
 
 
Jag tror att min sambo inte tycker om att rensa avlopp på grund av lukten. Han grimaserar hejvilt, tenderar att kräkas och gör mycket stor sak av vad äckligt allt är. Själv är jag mycket mer hårdhudad och använder inte ens gummihandskar, men karaktären på smutsen jag hittade i rören igår gjorde att till och med jag fick kväljningar. 
 
 
Men stursk som jag är var det bara att härda ut och skruva tillbaka alla delar. 
 
 
"Du är så fantastisk på rörmokeri!" utbrister min sambo mycket entusiastiskt. 
 
 
Jo, jag tackar!