En uppdatering över läget

Ja, vad ska man säga. Julen närmar sig med stormsteg och den verkar dela folket i två läger. De som älskar den och de som tycker livet vore bra mycket bättre utan den.

 

 

Som ni säkert redan förstått tillhör jag den första kategorin. Vid det här laget har jag slagit in cirka tjugofem julklappar och planterat om hyacinterna ett antal gånger. Enriset är på plats, liksom de bjällrande klockorna i hallen och självklart lilla tomten Nisse som vakat över mig de senaste tjugoåtta jularna.

 

 

I söndags packade jag ner tre julklappar och diverse tillbehör för att åka hem till svärmor på julklappsinslagningskväll. Seröst värre, men ack så roligt! Så där satt jag medan svärfar trilskades med ljusen till granen, och glitterdekorationer med någon slags händig apparat samt lackade paketen för glatta livet. Om jag var hemmafru och hade för lite att göra skulle jag kunna tänka mig att designa inslagningspapper, för det finns ju uppenbarligen personer till sånt också.

 

 

Fyra sorters tryfflar trängs för övrigt i frysen och det är med en liten suck jag faktiskt får inse att tiden inte räckt till att baka pepparkakor. Däremot hann jag laga hemmagjord senap. Men med tanke på hur svårt det var att få till den och hur oerhört äckligt den inlednignsvis smakade, tror jag inte jag ska förära den till någon.

 

 

Lite snö ligger på marken, men den får gärna smälta. Julstämningen kommer inte med snön. Jag skulle få stämning om jag så firade jul i Los Angeles och solen sken.

 

 

Någon lång tågresa behövs inte bokas inför julafton. Jag tar mina paket, ett par varma sockar och min fällsäng och knatar cirka fyrahundra meter hem till mina föräldrar. Praktiskt. Där ska jag sen husera med familj, morfar och morbror och äta ischoklad i dagarna två!