Hotellstandard

 
Att bo på hotell är för mig en extra upplevelse i vardagen. Det är i alla fall så jag känner det. I vanliga fall bor jag endast på hotell när jag är ute och reser tillsammans med min sambo. Då är boendet definitivt en del av upplevelsen. Att bo på hotell för att man reser i jobbet kanske mer kan ses som ett sätt att endat övernatta. Standard och vardagslyx bör kanske då vara sekundärt. Fast för mig är det inte så ... 
 
 
Oavsett anledning till att jag bor på hotell har jag samma krav på standard, städning, servicevänligheten, frukostbuffén etc. Hotellreceptionisterna har ju för övrigt heller ingen aning om huruvida jag är där som semester- eller jobbgäst. Deras arbete bör ju vara detsamma i alla lägen. 
 
 
Sedan det visade sig förekomma vägglöss på hotellet i New York i somras, har jag tagit för vana att numer kontrollera hur det ser ut under madrassen på samtliga hotell jag bor på. Jag skulle vilja säga att det är den enklaste värdemätaren hur hotellen värdesätter standard och renlighet. Två punkter som för mig är väldigt viktiga. 
 
 
På det hotell jag senast bodde på i Finland fanns inte ett hårstrå att finna ens en gång. Vitt och rent så långt ögat kunde nå. Fantastiskt! 
 
 
Detsamma kan man dock inte säga om den hotellkedja jag brukar använda mig av vid resor i jobbet. Stora ansamlingar av hårstrån, damm och gud vet vad brukar gömma sig under madrassen. Senast också ett par använda örproppar. Otroligt avskräckande. 
 
 
På toaletten fanns därtill tillhörande silverfiskar. Ja, senast jag bodde där fick jag faktiskt lov att byta rum. Det första rummet stank nämligen något oerhört av inpyrd rök. Ett större rum fick jag då förvisso, men öronproppar under madrassen och silverfiskar på toaletten hjälpte direkt inte upp betyget. 
 
 
Ett bra sätt att försöka tala om för efterföljande gäster hur standarden är, är ju att recensera hotellet om man exempelvis bokat semesterboendet via hotels.com. Det intressanta där är att de recensioner jag gjort som varit avgjort positiva direkt har publicerats på hemsidan. Men när jag försökte mig på att i så milda ordalag som möjligt nämna att det förekommit vägglöss på hotellet i New York, ja då blev min recension inte publicerad, trots att jag försökte tre gånger. Intressant ... 
 
 
För att summera det hela tycker jag att det är pinsamt som hotellägare att sätta sitt namn på ett hotell eller en hotellkedja, när standarden är uppenbart bristfällig. Det är inte okej att låta sina gäster sova i hårstrånsstinna sängar med avdankade öronproppar i. Det är inte okej att blunda för att det förekommer vägglöss. Det är inte okej att silverfiskar dansar vals på badrumsgolvet. Det är definitivt inte okej att låta någon bo i ett gammalt inpyrt rökarrum, trots att skylten på dörren vittnar om rökförbud. 
 
 
Nej, en hotellvistelse, oavsett anledning, ska vara en trevlig, avslappnande och vardagslyxig angelägenhet oavsett om jag är där på semester eller på jobb.