Provbak

Nyårsafton närmar sig med stormsteg och vi ska ha gäster. Så formellt det låter, men jag vet inte riktigt hur jag annars ska uttrycka mig. 
 
Nå, tanken är att det ska bli en ganska lättsam sådan. Inte fjorton rätter och balklänning direkt utan något mer modest. 
 
Likväl behövs dock en efterrätt för utan en dessert, ja då blir det väl ändå ingen nyårsafton? 
 
Vi testade att baka butterscotch pots de crème enligt recept i Lantliv. Nya, obeprövade recept är inte alltid det enklaste. Ibland är det bara så mycket enklare att ta ett välbeprövat och gammalt recept efter mormor istället. Men jag kunde helt enkelt inte motstå att ändå pröva detta, i mina ögon, ganska komplicerade recept, som nästan kräver att man är två personer som hjälps åt. 
 
Första gången vi provade gick det inte alls enligt plan. Förmodligen för att temperaturen var för låg. Jag ville så gärna servera i mina genomskinliga portionsglas, men eftersom de bara tål 130 grader och inte de rekommenderade 150 graderna i ugnen, blev de små skapelserna aldrig riktigt gräddade. De skulle vara klara när deras mitt slutade dallra, men dallra, det ville de aldrig sluta med. Snopet. 
 
På andra försöket gick det bättre. Då testade vi att laga dem i fondantformarma istället. De blev i det närmaste perfekta och jag kände att det var lika bra att gå all in och prova att såväl spritsa grädde som sprinkla riven choklad över och avsluta med små söta partyparaplyer. 
 
Jag hoppas att våra gäster ser fram emot en mäktig efterrätt som är så söt och sockerstinn att skedarna står rätt upp! Precis som det ska vara!