På väggen

 
Jag gillar det här med tavlor på väggarna. Det känns verkligen som pricken över i när det kommer till inredning. Det börjar liksom kännas färdigt då. Och även om just vår lägenhet är långt ifrån färdig går det ju i alla fall att börja fundera över vad som ska hänga på väggarna i de rum som faktiskt är klara. 
 
 
I julklapp till min sambo köpte jag två gamla litografier på två sorters fjällfåglar. Kanske lite dumt med tanke på att de knappast har några standardmått och därför inte riktigt passar i vilken ram som helst. Planen är hur som helst att hänga dessa ovanför vår låga bokhylla i vardagsrummet. 
 
 
När vi var i Sydney kunde vi inte motstå att köpa en affisch föreställande den tekniska ritningen av Sydney Harbour Bridge. Där och då tänker man inte så mycket på om det är standardmått eller inte. Kanske borde vi ha gjort det, för det finns inte en färdig ram i världen som passar till denna affisch. Men viljan att ha den ovanför dörrposten i hallen gör att åtminstone jag verkligen, verkligen vill rama in den. 
 
 
Det här med att rama in saker är omänskligt dyrt har jag bittert fått erfara. Det är ju så med mig ibland. Jag föreställer mig vad saker och ting rimligtvis borde kosta, men upptäcker alltid att mina uppskattningar verkligen inte stämmer med verkligheten. Jag tänkte i min enfald att en inramning väl inte borde kosta mer än en 500-lapp. Kanske till och med mindre. 
 
 
Jag började med att besöka den lokala ramverkstaden som finns i kvarteret där jag bor. Oj, vilka fina ramar de hade att välja på och jag pratade glatt om ditten och datten med affärsinnehavaren, vart jag köpt affischen, vad den betyder, vilken bra resa det var etc. När jag så fick priset levererat till mig tror jag min värld stannade upp en stund, för det tog ett par sekunder innan jag fann mig. Det kostade tre gånger så mycket! 
 
 
Ja, och inte kostade det värst mycket mindre när jag gjorde samma förfrågan idag på Gallerix. Nå, det återstår att rådfråga min sambo och se om det är värt det eller inte. Alternativet är ju faktiskt att köpa glas från glasmästaren och därefter tillverka egna ramar. Svårt, men funkar. 
 
 
Nå, specialbeställt två passepartout och köpt två ramar till litografierna har jag i alla fall gjort. Och resultatet blev banne mig enastående!