Dukat!

 
Det var verkligen längesedan vi fick bjuda på ordentlig middag nu. Vi har ju levt bland flyttkartonger och ett icke existerande kök alldeles för länge. 
 
 
Därför var det extra roligt att min kollega med partner tackade ja till den högtidliga trerättersinbjudan vi erbjöd. 
 
 
Äntligen skulle vi få laga mat på riktigt och jag skulle få duka på riktigt! Förvisso intogs middagen i matrummet som för övrigt är fyllt till bredden med diverse renoveringsverktyg så miljön i sig andades knappast restaurang! 
 
 
Dukat hade jag gjort med min sambos gudmors fina servis. Den fina vita med guldkant och vinröd blomdetalj. För att matcha hade jag införskaffat orange bordstabletter. Jag dekorerade i övrigt med höstlöv, ljuslyktor i grönt och grått, gröna ljus och lite kärleksört i en vas. Den höstlika dukning jag tänkt mig såg stundtals mer ut att vara inspirerad av en morot, grönt och orange liksom. Hmm, men tanken är väl den som räknas? 
 
 
Till förförrätt bjöd vi på pumpernickel med prästost och hjortronsylt. Den slank ner. Likaså gjorde förrätten som var butternut squash-soppa. Till huvudrätt fick det bli ankbröst med rödvinssås, potatisgratäng och snabbstekt sparris. Kanske var köttet något segt, men det verkar som att anka kan vara det emellanåt. Jag imponeras dock av min sambo som alltid lyckas med konststycket att få till perfekta såser. Själv är såsområdet orörd mark så att säga. 
 
 
Vi avslutade kvällen med sällskapsspel. Finns det något bättre sätt att avsluta en kväll på? Dessutom var det ett geografispel vilket gör mig alldeles extra nöjd. När jag riktigt får frottera mig i flaggor, huvudstäder och placera ut Australiens städer i rätt väderstreck, ja då är jag som allra gladast! Tilläggas bör att jag också vann! Klart det ska nämnas!
 
 
 
 
 
 
 
 
1
Susanna Maria J

Mmm vad god den sista ostmackan såg ut!! <3

Svar: Tack så mycket! Det är pumpernickelbröd så det är bara en liten lagom munsbit!
Rebecka Ell