Ett gästrum att sova i

 
 
Det är knappt jag törs säga det men renoveringen är på det stora hela klar. Faktum är att den varit klar ett tag, jag har bara inte skrivit om det. Sist ut var gästrummet. 
 
Gästrum, ja, det är ju faktiskt inte särskilt ofta vi har övernattande gäster men just nu passar rummet bra som det. 
 
Länge, länge kunde jag inte tänka mig en annan tapet än Cole & Son's Hummingbirds. Efter att ha sett den i en Lantlivstidning var saken klar. Men när vi väl tog hem tapetprover stämde det på något vis inte riktigt. Däremot fastnade vi för Sweet Pea ur samma kollektion, vilket är precis som det låter, en tapet med luktärtor på. Botten är ljust krämfärgad och över hela väggarna slingrar sig nu luktärtsrankor i grönt och lila. 
 
Eftersom vi redan hade en madrass räckte det att bara köpa en sängstomme för att få till en komplett säng. 1,20 bred så det är ett luxuöst boende man kan förvänta sig om man sover över som gäst hos oss! 
 
Garderober är också på plats liksom ett litet sött sängbord som mina föräldrar tidigare haft. Jag funderar på att måla det ljust lila eller grönt. 
 
Det som saknas är en hissgardin, eventuellt någon liten möbel till för hemtrevnadens skull. 
 
Men även om den stora renoveringen nu är klar och jag inte nödvändigtvis behöver sätta penseln i handeln klockan tio varje lördag och söndagmorgon, återstår ändå en del småfix. Småfix som faktiskt tar sin tid. Vi behöver ordna trösklar, målartvätta taket i badrummet i väntan på de riktiga badrumsrenoveringarna som vi skjuter lite på framtiden. Häromdagen förbättringsmålade jag taket utanför gästrummet och då trillade minsann lite takputs ner, så fram med spackelspateln igen. 
 
Därtill återstår arbetet med att måla om en del möbler, bestämma exakt vilka möbler vi ska ha, ordna med tavlor. Ja, än finns det att göra.