En balkong i sommarskrud

En trädgård är det mycket jobb med. Det är det också med två balkonger. Märkligt nog. Innan jag kommer till det roliga med att sätta dit växter och dekorera ska båda balkongerna noggrant skuras rena. Både ovanpå golvet som består av klickbara, ljusgrå plattor och också under dessa. Under golvplattorna upptäckte jag att alla förra årets överblommade klockor från Million bells-blommorna hade samlats. Tror bestämt att det får bli andra växter i år. Som vanligt är det också så att fåglarna verkar finna det högst underhållande att uträtta sina behov på nyskurade balkonger. Inget undantag detta år!

Att hitta plantskolor i Uppsala är inte lätt. Ibland vill jag hitta något annat än det sedvanliga utbudet på Plantagen och Blomsterlandet. Jag besökte Landqvist trädgårdshandel för första gången i år och kom hem med ett antal pelargoner i härligt rosa nyans. Men mer än så vill jag ju ha på mina balkonger. Därför skedde årets inköp faktiskt utanför Leksand, på väg hem från sommarstugan. I Heden hittade jag allt jag ville ha och dessutom till rimliga priser.

Eftersom våra balkongskydd går i en hallonröd nyans har årets tema på balkongerna blivit lite av en rödrosa historia. Inte mig emot. Det är faktiskt en riktigt trevlig kombination. På balkongerna trängs nu rosa pelargoner tillsammans med lobelia. Jordgubbsplantor och smultron samt en stor kruka med basilika, gräslök och persilja. Förutom det har jag ju mina egensådda klenoder i form av tomat- och chiliplantor, mina potatisplantor samt olivträdet, grapefruktplantan och rabarbern som alla på ett magiskt vis lyckats övervintra inne i lägenheten. Dekorationer i form av fåglar och humlor och rosa kuddar – voilá så är balkongerna inklusive jag själv redo för den annalkande sommaren! 

 

 
balkong - blommor - inredning - lägenhet - trädgård - växter