Stockholm vs Uppsala

Alla julklappar är redan inhandlade och det är så skönt! Jag försöker ju att minska på klapparna varje år, av flera aspekter. Allt från ekonomiska till miljömässiga till en mer stressfri vardag och så vidare men några blir det varje år oavsett. 
 
Vanligtvis brukar det ta flera tillfällen i anspråk att köpa julklapparna men i år lyckades jag köpa dem alla vid ett och samma tillfälle. Det var inte så svårt eftersom jag vidge en heldag för ändamålet i Stockholm. 
 
Ibland brukar jag fundera på hur det skulle vara att bo i Stockholm. Inte så konstigt med tanke på att min sambo kommer därifrån och då och då också jobbar där. Ganska snabbt brukar jag komma fram till att jag nog inte skulle vilja det. Det skulle bli dyrare att leva rent ekonomiskt. Jag skulle behöva söka nytt jobb och börja om på helt ny kula med allt från socialt liv till fritidsintressen med mera. Det skulle bli svårare med barnvakt eftersom mina föräldrar inte bor där och naturen skulle kännas långt borta. Detta då förutsatt att man skulle bo i innerstan vilket är vad jag menar med Stockholm. 
 
Men det finns också mycket bra med Stockholm. Utbudet till exempel. Uppsala är förvisso Sveriges fjärde största stad och växer på längden och bredden hejvilt men affärsmässigt är utbudet ganska mellanmjölksaktigt. Det är det vanliga utbudet av butikskedjor, gärna utanför stan i stora köpcentra, och inga direkta specialbutiker. Det är i alla fall så det känns. 
 
Att vandra runt i Stockholms innerstad och handla är en fröjd just för att det finns ett stort och brett utbud. Till och med på en alldeles vanlig H&M-butik finns betydligt fler plagg och variationer av dessa jämfört med Uppsalas enda citybutik. Och behöver jag en specifik present som endast står att finna på en speciell butik, ja då finns det där ocskå eftersom en nischad butik går runt. Allt på min lista jag föresatt mig att handla fanns och inom loppet av ett par timmar var jag färdig. 
 
Lägg därtill Hötorgshallen eller någon av stadens andra saluhallar. Så mycket liv, så mycket rörelse, så mycket produkter! Att jämföra med Uppsalas saluhall som för en alltmer tynande tillvaro i stan. En ost- och en fiskhandlare i en för övrigt tom saluhall där tidigare hyresgäster dragit för jalusierna för gott. 
 
Och förstås Hötorget självt. Om man lyckas stänga ute försäljarnas lite väl enträgna rop är det en fröjd att botanisera bland blommor och grönsaker. Hyacinter i alla möjliga färgställningar och amaryllis likaså. En hyacint för tio kronor. En rosa amaryllis för femtio kronor. I Uppsala får jag anstränga mig för att hitta röda hyacinter eller amaryllis i någon annan färg än just röd. 
 
Men det är väl så, att det emellanåt är enklare att snegla på någon annan stad och tycka att den är bättre än sin egen, men just nu är jag allt lite less på min egen stad. Vilken tur då att det är så pass enkelt att ta en avstickare till huvudstaden. Och viktigast av allt, alla julklappar är inhandlade och dessutom inslagna. Så skönt!
 
 
Stockholm - Uppsala - cityliv - jul - julklappar - shopping - stad