Korthårig tax firar midsommar

Närhelst jag ser en hund vill jag fotografera den. De är så vackra och gör sig så bra på bild. Däremot är det inte alltid så lätt att bara fotografera okända folks hundar lite på måfå bara för att jag råkar få syn på en som jag tycker är fin. Det kan kännas lite underligt både för mig, och i allra högsta grad, för hundägaren om denne plötsligt upptäcker att jag står en bit bort med teleobjektivet i högsta höjd!
 
Under midsommarafton i byn i Dalarna samlas många människor och också deras fyrfota vänner. En av mina favoritbilder på hundar, en eurasier, togs just en midsommarafton för två år sedan i byn. Ett umärkt tillfälle att få öva lite hundfotografi alltså. 
 
Detta år fångade denna korthåriga tax min uppmärksamhet. Den var så slank, smidig och vacker. Taxar ses ibland som rena sällskapshundar i storstäderna men här är ett exempel på en prima jakttax. 
 
Och istället för att smyga med teleobjektivet frågade jag helt enkelt ägaren om jag fick fotografera hans hund. Självklart fick jag det. Vem vill inte att ens fyrfota vän fastnar på bild!
 
 
dalarna - djurfoto - foto - fotografi - hundar - midsommar - tax
1
Josefin

Så fin bild! Vad bra att du frågade, det skulle jag också velat att någon som ville fota min hund skulle göra, just för att det skulle kännas lite konstigt annars precis som du skrev :)

Svar: Tack! Ja, det hör väl till god ton att fråga i den utsträckning det är möjligt.
Rebecka Ell