Vi lär känna Uppland

I helgen stod en utflykt till Härjarö på agendan. Att resa har för alltid varit synonymt med utlandet för mig. Som barn reste jag mycket med min familj inom Sverige. Jag har därför sett många platser i mitt eget land och därför har det fallit sig naturligt att jag när jag rest själv valt att se andra länder. Nu när vi fått barn kvarstår naturligtvis lusten att upptäcka vad jordklotet har att erbjuda men vi har också märkt att vi för enkelhetens skull också gör fler resor och utflykter än någonsin i närområdet. Även det har visat sig vara spännande och behövligt.

Uppland som region och landskap har jag nämligen tidigare inte gett särskilt mycket för. Under alla år jag bott här har jag ständigt saknat skogarna och bergen hemifrån Hälsingland och den som då tycktes ständiga solen som sken över Söderhamn och havet. Uppland var för mig det man ser när man närmar sig staden från Gävle; vidsträckta smutsgula, platta fält med en aldrig sinande vind.

Tack vare våra utflykter får jag nu se att Uppland har mer att erbjuda. Särskilt söderut. Spirande gröna skogar, fantastiska ekbackar och böljande gröna fält och dungar. Det glädjer mig att kunna få se lite skönhet också i min närmsta omgivning.

Till Härjarö styrde vi kosan tillsammans med I, D och deras lilla V. Vid grillplatsen ute på udden dukade vi upp till grillade smörgåsar, tomatsoppa på termos och en enkelvariant av tiramisu tillagad på J:s trangiakök. Solen kunde skymtas lite försiktigt bakom molnen och bofinken sjöng sitt allra högsta. Lille A var en riktig tröttmössa och ville inte bli uppmuntrad av vare sig sin noshörning eller V:s leksaker. Till slut somnade han i sin fars famn och kunde därefter stoppas ner i sin bärstol och sova vidare.

Promenaden tillbaka bjöd på vacker skog, barrträd, ormbunkar, bäverbitna träd, vildsvinens daglegor och de allra finaste liljekonvaljer. Rådjur såg vi också.

Det blev en fin liten utflykt och ytterligare en på vägen mot att upptäcka hemlandskapet ännu lite till.
 
 
Härjarö - Resa - Uppland - bebis - blommor - picknick - skog - utflykt