Varför är det värt att skaffa barn? - punkt 13

Punkt 13 - den sista 
 
Så har det blivit dags för den sista punkten inom detta ämne. Det känns skönt att åtminstone för mig själv ha fått på pränt alla de tankar som fanns hos mig under graviditeten. Kanske kan orden hjälpa någon annan, om inte så har de hjälpt mig. 
 
Så...
 
Varför säger alla att man inte visste vad man gjorde innan man fick barn?
Det tror jag endast handlar om att föräldrar plötsligt upptäcker vad mycket man kan trycka in på en dag. Det handlar inte alls om att man fullkomligt ändrar personlighet eller inte kommer ihåg vem man var. Jag är glasklar över min person och vad jag gjorde innan A kom till världen. Att säga att man glömt det är bara nonsens.
 
Däremot blir man mer eller mindre per automatik en fena på att uträtta många ärenden kvickare än någonsin eftersom du plötsligt kanske bara har ett tidsspann på några sekunder innan bebisen är i behov av något och du måste finnas där. Du blir helt enkelt mer effektiv. Du hinner med mycket av det du gjorde innan, samtidigt som du också hinner ta hand om en bebis på heltid. Det är inte illa.
 
När du uträttar alla dessa saker och plötsligt stannar upp och tänker "vad hade jag gjort just nu om vi inte haft barn?" hade svaret kanske varit; "suttit på ändan i soffan och tittat på Netflix." Det är kanske inte särskilt produktivt eller något man kommer ihåg två veckor senare. Jag tror att man som förälder helt enkelt känner sig mer produktiv. 
 
Och åter; förtydligas bör att alla mina punkter jag hittills skrivit om är mina individuella upplevelser. Jag försöker sätta ord på det jag, och vad jag tror åtminstone en del andra, känner. Känner du på ett annat sätt är det lika bra. Dessutom baserar jag mina ord på hur det har varit att bli förälder till just A. 
 
Och är du tveksam till allt det här med barn? Var inte det. Det är värt det. Det kommer att berika ditt liv. 
 
 
baby - barn - bebis - förälder - föräldrar - gravid - graviditet - livet - mama - mamma - pappa - reflektioner - tankar