Rosa möter grönt i matrummet

Jag fortsätter lite på inredningstemat. I det som nu blivit lille A:s rum hade vi tidigare ett par hellånga gardiner i de mest underbara färger; rosa, lila och grönt mot vit bakgrund. Växter och fåglar. Hellånga gardiner passar visst inte så bra i ett barnrum eftersom A gärna hänger och drar i dem för allt han är värd. Därför tog vi bort dem och ersatte med en söt hissgardin i ljusgrått. 
 
Men jag tycker så mycket om de färgglada gardinerna att jag inte riktigt ville lägga undan dem. Då kom jag på att vi kanske kunde hänga upp dem i matrummet istället. Där hängde sedan tidigare blåvita gardiner. Jag gillar verkligen blått och vitt och tillsammans med ett matbord dukat med blå detaljer har matrummet känts fantastiskt fräscht. Förändringar förnöjer dock så det blev de blåvita gardinerna som helt enkelt fick läggas undan. 
 
Lyckligtvis passade de färgglada gardinernas längd också till matrummet så inga större åtgärder krävdes. Sommartid brukar jag ha pelargoner i fönstren och för en gångs skull valde jag vita vilket kändes mest neutralt till de så färggranna gardinerna. Det var svårt att välja vita blommor. Instinktivt vill jag välja rosa. Men för mycket av det goda kanske inte är bra särskilt som min sambo väl inte är överdrivet förtjust i färgen och jag är glad att överhuvudtaget har lyckats smyga in färgen till slut!
 
Slutligen några ljuslyktor i grönt och voilà så är fönsterbrädan klar. Det som återstår är att byta tyg också på matrumsstolarna och den lilla vita träsoffan. Nuvarande tyg är blått. Jag är ute efter något grått, alternativt ljust grönt men trots sin storlek lider Uppsala akut brist på vettiga tygaffärer. Att byta ut tyget är dessutom något jag får lov att ta hjälp av av min mamma. Som jag tidigare skrev ligger sykunskaperna djupt begravda. Turligt nog tycker min mamma om det, åtminstone efter lite övertalning!
 
 
blommor - dekoration - gardin - inredning - matrum - pelargon