Varför är det värt att skaffa barn? - punkt 4

Punkt 4
 
Men min frihet då?
Som icke förälder är du fri att styra din tid precis som du vill. Så självständig och lätt egocentrisk som jag är var det här en fundering som upptog en stor del av mina tankar innan A föddes. Hur skulle det bli med mitt enorma behov av egentid? Att bara få vara själv? Många talade om för mig att det minsann inte skulle bli något mer av den varan, varken nu eller senare, så visst var det lätt stressande att min egen person eventuellt skulle komma att utraderas... för alltid!
 
De allra första månaderna var mycket riktigt en stor prövning. Det kändes som att dagarna enkom ägnades åt att försöka sova och däremellan amma. Jag tyckte mig se hur sommaren bara passrade revy utanför. Att alla andra var pepparkaksbruna av soldränkta dagar vid stranden och att jag satt hemma likblek med såriga bröstvårtor och vit lekamen.
 
Men om man vill något tillräckligt mycket så brukar man kunna lösa det. Vartefter A blev en del av vår familj dök de plötsligt upp, de där små stunderna av frihet, om det är det ordet man vill använda. Kanske gick sambon på en promenad med A, kanske sov A för sig själv om så bara i tio minuter. Kanske satt A hos mormor en stund eller kanske kunde jag sitta bredvid A när han sov och bara läsa några sidor i en bok.
 
För en tid sedan dök ett sådant tillfälle upp för då åkte J till farmor och farfar med A och jag blev själv en hel kväll. Mitt egocentriska jag fick tanka tid!
 
 
baby - barn - bebis - reflektioner - tankar